Nejjednodušší vegan hrachová polévka

30.10.2020

Tahle hrachovka i u dětí sklízí úspěch a to třeba můj Matěj nemá polévky nijak v oblibě. Pokud máte jako já citlivá střeva a bojíte se luštěnin, vězte, že namočený půlený hrách stojí za zkoušku. Tím že je půlený, je mechanicky oloupaný a tedy problémová šlupka je fuč. 

Přestože si můžete na obalu přečíst, že není třeba namáčet, pokud máte problémy s Crohnem, UK, tračníkem, atp., určitě jej namočte, jak je dobrým zvykem, a to alespoň na 24 hodin. Dvakrát /nebo i častěji/ za den propláchněte, pak zalijte čistou filtrovanou vodou. Někdo říká, že delším máčením přicházíte o živiny, ale určitě lepší mít míň dobře stravitelných živin, než si je nedat kvůli bolesti a zánětu břicha vůbec. Já bych se o ty živiny tak nebála, takže jdeme na to.


Na 4 pořádné porce

1 cibule
1 PL neutrálního stolního oleje, já použila řepkový, nebo ghí, kokosák či sádlo, tady můžete vyzkoušet téměř jakýkoli kvalitní tuk
2 stoužky česenku
1 mrkev
1 petržel /pokud máte pastinák, vražte ho tam místo ní/
1 menší brambora
1 plná hrst žlutého půleného hrachu, který si předem namočíte
zeleninový vývar, domácí nebo Alnatura bio zeleninový bujon
filtrovaná voda, himalájská sůl, římský kmín, čerstvý nebo sušený libeček a majoránka, lněný extra virgin olej na dokončení

kokosový krém, kdo má chuť


Postup

  1. Den předem probereme a namočíme hrst žlutého loupaného hrachu a nezapomeneme proplachovat čerstvou vodou. Tu před vařením slijeme.
  1. Zeleninu si pečlivě omyjte, oloupejte a nakrájejte cibuli nadrobno, česnek jen smáčkněte břitem nože, mrkev, petržel a bramboru na jakékoli kousky, na tvar nehleďte, bude se pak mixovat. 
  1. Rozpalte si středně velký hrnec, dejte tuk, po rozehřátí na osmahněte cibuli, až zesklovatí, míchejte, přidejte rozmáčknutý česnek, zamíchejte, až začne za minutku vonět, dosypte mrkev a petržel. Míchejte, aby se zelenina nepřipálila a nechte trochu orestovat. Tak pět minutek. Dál přisypeme nakrájenou bramboru. Nakonec dejte okapaný máčený hrách, dvě špetky soli, 1/2 KL majoránky, špetku mletého římského kmínu, 1/2 KL libečku. 
  2. Zalejte studenou filtrovanou vodou aby hrách byl tak aspoň 5 cm pod vodou a přiklopte poklicí, přiveďte k varu a hlídejte, aby vám polívka neutíkala z hrnce. Jakmile se začne vařit, ztlumte plamen na co nejmenší, jen aby se lehce vařila, sundejte poklici a nechte vařit dál bez ní. Hrách se bude vařit od 15 min do hodiny, to bude záležet jak dlouho jste máčeli a jak byl starý a vysušený. 
  3. Jakmile bude hrách měkký, stáhněte z plotny, rozmixujte tyčovým mixérem a ochutnejte. Vývarem anebo převařenou vodou dolaďte hustotu polévky. Pokud se vám zdá polévka bez chuti, přidejte sůl, majoránku, libeček anebo dejte lžičku dvě zeleninového bujonu, nebo silný domácí zeleninový vývar. Navrch nasypte majoránku a zakápněte lněným extra virginem a doslote.


TIP

  • Vyzkoušejte přidat i trochu kokosového krému, je to lahůdka. Chce to jen pak přidat na soli a koření. Zkuste třeba i dobré kari směsi, chilli, nebo něco podobného.
  • U veganských verzí polévek je dochucení velmi důležité. Nepodceňujte ho a kdykoli vám jídlo přijde jako "žádná sláva" razantně přidejte na chutích. Je to daleko více potřeba než u polévky z masových vývarů, kde je i struktura díky kolagenu dost doladěná. Je fajn aby na polévce bylo něco mastné ho a křupavého, třeba krutony ze staršího bezlepkového chleba, které chuť pak víc vytáhnou. Pokud bude kváskový a nakyslý, jenom dobře!
  • Přinejhorším si kupte třeba Tamari a přidejte lžíci uvidíte ten rozdíl a že si je pak snadno zamiluje celá rodina.