Pražené mandle v tamari

15.06.2021

Tenhle tip na svačinu nebo snack na party bude opravdu rychlovka a jak ji jednou uděláte, uvidíte, že se stane stálicí na vašem jídelníčku. Oblíbí si ho hlavně lidé, kteří milují výrazné chutě a kdo rád mlsá třeba uzené mandle. Jenže v téhle úpravě navíc mandle neobsahují dusitanovou sůl, ale přírodně fermentovanou bezlepkovou sojovou omáčku. Následující trik jsem se naučila už před mnoha lety od nějaké veganské bloggerky, takže zdroj neuvedu protože si ho nepamatuji, ale přiznám se že můj vynález to rozhodně není. Stačí vám dvě suroviny a asi 10 min času. 


Na malou skleničku mandlí
100 g mandlí se slupkou (neblanšírovaných)

1 PL tamari
ocelová pánev se silným dnem nebo hrnec

Postup
  1. Rozpalte pánev. Mandle budeme pražit nasucho, takže nic nepotřebujete, než trochu času. Vsypte mandle. Měly by mít dost místa, aby byly v jedné vrstvě a nebyly nahuštěné jedna na druhou, aby se pěkně rovnoměrně pražily. 
  2. Nejdůležitější je hlídat teplotu a míchat (prohazovat) mandle, aby se nepřipalovaly. Já rychle pánev rozpálím a pak dám na nejmenší možný plamen na plynovém sporáku, vsypu mandle a promíchávám. Trvá to asi 10 min, než jsou mandle uvnitř pěkně pražené, křupavé. Prostě ochutnávejte, jen se nespalte. Neměly by být gumové! Zároveň se nesmí připalovat, zhořkly by. 
  3. Jakmile jsou akorát, vypněte sporák a hned přilijte 1 PL tamari a prohazujte, aby se mandle obalily. Trochu se vám zakouří z pánve, jak odejde pára tamari se nalepí na stěny, ale nebojte, není problém to sundat vodou, jen to vypadá napáleně. Mandle ještě párkrát promíchejte, aby se nechytily zbytkem tepla z pánve a pak můžete po podávat nebo po vychladnutí dát do uzavřené sklenice a nechat na další den. 

TIP
  • Výborné jsou také s umeoctem, postup je naprosto stejný. S hrachovým tamari jsem je také zkoušela, jsou velmi zvláštní. Raději je mám s klasickým tamari a snesu je, i když mám na soju lehkou alergii. Nejspíš hraje roli hlavně přirozená fermentace, která soju naštěpí a také to, že ji v tomhle receptu zkonzmuji jen malé množství.
  • Tamari i umeocet jsou dost slané, takže hotový snack není třeba solit.
  • Recept je vhodný pro kombinované diety, například při souběhu celiakie, alergie na živočišná mléka, LOWFODMAP dieta atd. V různých seznamech doporučovaných na internetu najdete, že mandle nejsou vhodné. Já tvrdím, že za souběhu alergií, syndromem histaminové intolerance nebo s dietou pro zánětlivá onemocnění střev je třeba ohlídat si hlavně kvalitu mandlí, to zda vás nedráždí slupky a zkoušet malé množství. Já třeba leta žila v domnění, že mám alergii na mandle a někdy jsem se po nich dusila a otékalo mi hrdlo. Časem jsem se jich přestala bát a zjistila jsem, že pokud nakupuji vysoce kvalitní mandle, ani se slupkou problém v malém množství nemám ( no a někdy to malé množství neuhlídám a ujídám třeba v této úpravě mandle snad po hrstech, a dobrý). Platí zase pravidlo kvality, zkoušení reakcí a hlídání množství. Pak se vlastně dostanete třeba jako já do bodu, kdy si je nemusíte vůbec odpírat. Různé zdroje to vysvětlují třeba tím, že v nekvalitních mandlích se nachází mimo jiné spousty reziduí z postřiků, vyvolávající rekace nebo spory plísní, na které jsou náchylné všechny ořechy. Já se k tomu příkláním také, vím, co se mnou dělá plíseň ve sklepě:) to nemění však můj názor, že pokud je zdroj mandlí osvědčený, mohu je jíst.
  • Kvalitní mandli poznáte už podle vůně - je jemná, nasládlá. Hořce vonící, kyanidové, nekupujte. Mandle by měla být pěkná, neměla vy mít otlučená bílá místa, která vypadají už na pohled nepěkně, ani vady na slupce. Nejím ani pokroucené, vadné poldy. Nestojí mi za problémy. Nakupuju je z internetu a skladuji ve špajzu ve sklenici s patentním uzávěrem. Takhle mi nežluknou. Na internetu najdete různá porovnání kvality mandlí  a jednoduché grafiky na toto téma.
  • I malé připálení na slupce mandlí změní jejich chuť a hořknou, takže hlídejte a případně použijte ještě rozptylku, aby žár nebyl tak velký.  Připálené jídlo obsahuje navíc akrylamidy, které jsou ve větší míře zátěží pro naše zdraví.