Jednoduchá a zdravá zálivka na hlávkový salát z mandlové pasty 

08.07.2021

Alergici na bílkovinu kravského mléka, otázka na vás. Pamatujete si ještě chuť mléka, sýrů, tvarohu? Anebo jste je nikdy neochutnali, či už je z paměti nevytáhnete? 

Já si je po letech najednou přestávám vybavovat. Vím, že to co jím nechutná jako mléčné výrobky, ale nebýt čichu, už fakt nevím. Ale když jsem teď sklízela úrodu hlávkových salátů, najednou mě přepadlo obrovské DEJÀ VU, jako by se vrátil čas a já chtěla mléčnou zálivku na salát! Tak jsem pátrala po lednici a hle, něco jsem vymyslela. Jednoduché jako facka a s křupavým čerstvým salátem zahřeje na duši a pohladí i v břiše. 

Je opravdu zdravá, pokud dodržíte rozpis, bude obsahovat jen trochu zdravých tuků, proteiny, přirozeně fermentovaný ocet a tamari. Dokonalý sen výživových poradců, no ne? 


Pro dvě osoby nebo prostě na jednu hlávku salátu

2 PL světlé mandlové pasty (já mám Lepé)
1 PL jablečného octa
1 PL hrachového tamari od Kojibakers
2 špetky soli - dle chuti, nemusí být
cca 2 PL vody na ředění dle potřeby

Postup

  1. Mandlovou pastu, jablečný ocet a tamari dám do malé zavírací skleničky s víčkem a protřepu nebo promíchám vidličkou. Sůl přidáváme, až promíchanou směs ochutnáme. Stejně tak vodu domícháme až podle potřeby a nakonec - stalo se mi, že místo naředění ocet trochu pastu srazil a tak jsem ji rozmíchala v trošce vody, cca ve dvou PL a nebylo to vůbec na škodu. Zálivka má být tekutější. 
  2. Před podáváním skladujeme v lednici. 
  3. Salát opláchnu několikrát ve stojaté, ledové vodě. Je potřeba každý list umýt zvlášť, aby se vymyla hlína a zároveň pracovat opatrně, aby se listy nepotrhaly a nepomačkaly. Nechávám je oschnout na čisté utěrce a pak v ní lehce zatočím, jako odstředivkou (kterou nemám).Je to proto, aby na salátu nebyla voda a dobře na něm ulpívala zálivka. Tu podávám až těsně před jídlem. 

TIP

  • Salát si můžete pokrájet nebo natrhat, záleží na vkusu, hodí se jako příloha k čerstvému pečivu, grilovaným pokrmům nebo zdravá svačinka.
  • Hrachové tamari zde můžete i vynechat, i když se připravíte o zajímavou skladbu chutí a plnost. S klasickým tamari to bude také dobré, ale zálivka bude tmavší a také chuťově bude úplně jinde. Neříkám hůře, ale mléčné zálivce už dost daleko:) Navíc, samozřejmě bude obsahovat sojové boby. 
  • Českou "sojovku" prosím určitě nepoužívejte.
  • I podle využití tamari a octa zvažte dosolení - jejich kyselost a umami už moc dosolit nepotřebují.
  • Domácí jablečný ocet mám silný a dost výrazný. Je živý, nepasterovaný a z domácích jablek. Splníte si s ním metu "jednoho přirozeně kvašeného jídla denně", pokud jste si ji jako já určili. Kupované jablečné octy jsou obvykle dost odlišné, kvlaitativně i chu´tově. Nejpodobnější komerční jablečný ocet jsem viděla teď tento, syrový a s octovou "matkou" jako mám já.
  • Mandlovou pasta je vlastně mandlové máslo, jen já ho mám ve velkém dojpacku v lednici.
  • Pro histaminiky tu máme zase jen echo, ať zkusí buď zálivku z mandlového másla, soli a citronu, nebo risknou a jako já se pustí do experimentů s kvalitním, doma kvašeným octem či hrachovým tamari. Já ho v malém množství toleruji (a ve velkém se snad ani konzumovat nedá). Chtělo to jen čas na zvykání a opravdu to funguje. Pokud se držím zásady, že nic se nemá přehánět, mohu hodně potravin, které by na nějakém seznamu figurovaly jako "nebezpečné".