Low-FODMAP DIETA. Co to je a pro koho se hodí

08.01.2021

Já se o low-FODMAP DIETĚ dozvěděla až dlouho po té, co mi u lékaře sdělili diagnózu chronického nespecifického zánětu střev (IBD), dráždivého tračníku (IBS), zánětu žaludku, dichokolonu (dlouhé střevo) a onemocnění, které se projevuje nepohyblivostí střev (líné střevo). Protože mám také celiakii (a alergie a histaminovou intoleranci), na konzultaci mi bylo sděleno, že mám prostě vynechat lepek a alergeny. Ale příznaky i po roce byly bolestivé a nesnesitelné, že jsem si chtěla pomoci jinak a našla jsem informace o low-FODMAP. Vyzkoušela jsem ji a od té doby už vím, že mi může být konečně dobře. 


Co to je low-FODMAP dieta

Dieta se zdá být efektivní při léčbě onemocnění střev, ale není u nás moc známá. Přesto může být velmi účinná při léčbě idiopatických onemocnění střev, ale i jako podpůrná léčba jiných postižení, ale to příště. Tedy pokud jste zavítali sem, asi vás zajímá dieta pro Crohnovu nemoc, ulcerózní kolitidu, různé nespecifické záněty střev (IBD), dráždivý tračník (IBS), syndrom bakteriálního přerůstání střev (SIBO) nebo podobná onemocnění. 

Omezení stravy na základně omezení (LOW) některých skupin sacharidů (FODMAP). Patří mezi ně

  • FERMENTOVATELENÉ OLIGOSACHARIDY
  • DISACHARIDY
  • MONOSACHARIDY
  • POLYSACHARIDY 
  • A
  • POLYOLY

Tato dieta je z mého pohledu komplikovaná ze dvou důvodů:

  1. Ten první je to, že je to docela velké omezení křížem krážem potravinovou nabídkou.
  2. Druhý háček vidím v tom, že si dietu musíte sestavit na míru. Nejedná se o přesný výčet toho, co můžete, nebo ne. Jde spíš o popis nejvíce rizikových potravin s vysokým obsahem daných sacharidů, ale zda je bude muset vynechat úplně, zčásti, nebo vám vadit nebudou, to už musíte vyzkoušet sami. 

Dieta s nízkým obsahem FODMAPů, by podle odborných zdrojů, měla následovat pouze po dignostice lékařem a na jeho doporučení. Je to proto, že jde o opravdu restriktivní dietu a pokud to vaše nemoc nevyžaduje, není vhodná pro samoléčbu ani jako dieta na hubnutí. Je potřeba předem vyloučit méně závažná onemocnění střev i se porozhlédnout po dalších příčinách vašich obtíží. 

Příznaky onemocnění, které se dietou léčí

Příznaky střevních zánětů nebudu vypisovat, protože je jich nepřeberně a bylo by lepší odkázat vás na odborné zdroje, bohužel nevím na které, moc jich totiž veřejně přístupných není. Dobrý je blog jedné autorky, která si podobným onemocněním prošla, věnuje se i vaření, psaní a osvětě: Veronika Hanzlíková. Komplexně se dietou zabývá skvělá Šárka Zajíčková, bohužel už stránky neaktualizuje, ale je tam spousta dobrého čtení. Další stránky jsou soukromé gastroenterologické kliniky v Brně.

Z osobních zkušeností mohu říct, že onemocnění mohou být provázené například:

  • dlouhodobými průjmy střídanými zácpou
  • problémy s dýcháním
  • ostrých bolestí břicha
  • silným nadýmáním
  • refluxem
  • kolikami
  • horečkou
  • bolestí hlavy, zad
  • zvracením
  • nepříjemnými pocity po jídle
  • otoky nejen břicha, ale celého trávicího traktu, například krk
  • krvácení do stolice, anální praskliny, hemoroidy
  • alergické až anafylaktické reakce na jídlo
  • ztráty vědomí
  • otravy

Při dlouhodobém neléčeném stavu se mohou přidávat další a další onemocnění, problémy, které se v reakci na poškození střevní výstelky a stěn nabalují. Jsou to například alergie, nespavost, neurologické problémy, propustné střevo, syndrom bakteriového přerůstaní (SIBO), diabetes, exémy, potravinová senzitivita, velké váhové výkyvy, únavový syndrom, deprese, problémy s imunitou, gynekologické záněty, bolesti, potraty. Ale nechci strašit, tohle je to, co znám ze své zkušenosti a po léčbě dietou mohu říct, že jsem se všech příznaků, které popisuji, zbavila po třech letech držení diety LOWFODMAP spolu s přísnou bezlepkovou dietou a holistickým přístupem k jídlu.

PROBLÉMOVÉ SACHARIDY, které to jsou?

Celá skupina FODMAP je vystižitelná tím, že jsou to jednoduché uhlohydráty s krátkými řetězci, které jsou špatně absorbovány v tenkém střevě a následně v tlustém střevě na sebe váží vodu. A tam můžou začít dělat problémy lidem, kteří je špatně strávili v tenkém střevě.

Monosacharidy jsou tvořené jen jednou cukernou jednotkou. Fermentovatelné oligosacharidy NEBO PROSTĚ OLIGOSACHARIDY jsou sacharidy složené z více monosacharidových jednotek. Ze dvou jsou nazývány disacharidy, ze 2 -10 oligosacharidy, více než deset druhů obsahují polysacharidy. Polyoly jsou druhy alkoholových cukrů. Dále už vám cukry dělit nebudu a ani je vypisovat všechny. Jednak nejsem silná v chemii, jednak nikdy nebude seznam úplný, spíš ho uvádím pro představu, v jakých potravinách se objevují a které jsou nejvýznamější

  • sacharóza v řepném a třtinovém cukru, javorovém sirupu, datlích
  • maltóza v ječném sladu
  • laktóza v živočišném mléce
  • rafinóza v zelí, fazolích
  • glukóza v medu, hroznech, v krvi
  • fruktóza v medu, melounech, jahodách, batátech, cibuli, borůvkách, kukuřici
  • stachyóza v čočce, fazolích
  • xylitol ve švestkách, malinách, jahodách
  • inulin v čekance, topinamburu, černém kořeni, artyčoku
  • mannitol v řepě, celeru, olivách, mořských řasách
  • sorbitol jako umělé sladilo, aditivum
  • mantitol, etytritol, isomalt podobně jako sorbitol, chemické sloučeniny a aditiva

Jen z tohoto příkladu si můžeme udělat představu, že FODMAP najdeme v celém spektrum potravin. Ale dají se vypozorovat jisté závěry. Například, že rizikové je zejména ovoce a umělá sladila, která zahrnují také takzvaná "éčka" v průmyslově upravených potravinách. Tam jsou dobře schovaná.


Příklad snášenivost FODMAP

Já vím, že nesnesu polyoly v žádné formě ani množství, což bohužel znamená, že polotovary a hotové výrobky jsou pro mě tabu. Nesnesu moc fruktózy, obzvlášť ne ve formě sirupů přidaných v jídle, asi kvůli nepřirozené koncentraci cukru. Rafinozu, protože hlávkové zelí a fazole prostě nedávám. Naopak inulin a jednoduchá sacharoza jsou pro mě přijatelné a používám je při vaření. S ostatními je to jak kdy a záleží na formě. Avokádo si mohu dát, ale jen půlku. Jednu čerstvou švestku v létě nebo čtvrtku hrušky, pět třešní apod. Cibuli nejím nikdy syrovou, ani česnek. Tepelně upravené v určitém množství a s potravinami, které snáším je v pořádku. Časem si každý najde potraviny a jejich míru, která mu vyhovuje.


Co si z článku odnést?

Protože spousta potravin neobsahuje pouze jeden druh sacharidu, je těžké říct, které "skupiny" jíst a kterým se vyhnout. Nakonec stejně musíte jednotlivé potraviny vyzkoušet expozičním testem, to znamená sníst a pozorovat, co se s Vámi bude dít. To se dělá v introducion fázi, kdy po držení skutečně přísné low-FODMAP diety (restriction) zavádíte nové potraviny ze seznamu mírně rizikových. Jednotlivé fáze popíšu v dalších článcích.
Pokud máte některé z výše jmenovaných onemocnění a zatím nevíte, jak na to, určitě doporučuji podívat se na možnost low-FODMAP diety, nastudování tématu, poradu s lékařem a pak už se jen nebát a směle testovat. Výsledky se brzy dostavují a mohou úplně změnit váš dosavadní život - k lepšímu!