Chcete vědět první, co se tu děje? Přihlaste se k odebírání novinek mailem.

Nejnovější recepty na blogu


Kdo jsem

Jmenuji se Alena 

Jsem máma a milovnice dobrého jídla. Nejsem vyučená kuchařka. Zkušeností s vařením jsem nabrala postupem času jako každý jiný. Při práci v hospodě jsem se učila vařit guláš ve velkém kotli na myslivecké bály, ráda vařím a peču na party pro kamarády a vařila jsem i alergické děti z naší super školky. Časem se moje "podnikání" rozrostlo díky zájmu rodičů, kamarádů a sousedů z okolí natolik, že jsem založila blog s recepty.

Zdravotní dieta jako nutnost

Jsem alergik, celiak, trpím nespecifickým idiopatickým zánětem střev (IBD), přidruženým syndromem histaminové intolerance (HIT) a mám nějaké další neduhy spojené s nehybností a ucpáváním střev.
Moje léčba spočívá především v nutnosti dodržovat kombinovanou zdravotní dietu. Můj pětiletý syn Matěj je alergický (stejně jako já) na bílkoviny živočišných mlék, sóju a nedělá mu dobře dalších pár potravin, takže se v tom vezme vždy společně

Pokud vás zajímá celý příběh mé cesty ke zdraví, čtěte dál tady!⬅



Kitchen apotheke je moje lékárna z kuchyně.


Zásady které ve výživě dodržuji

  • Primárně vařím vše bez lepku, bez mléčných produktů a bez sójových výrobků.
  • Nevyhýbám se vyloženě žádným dalším surovinám, ale základ vychází z diety s nízkým obsahem FODMAPů, s vysokou výživovou hodnotou jídel vhodných i pro děti, abych vařila jedno jídlo vhodné pro celou rodinu. V mých článcích se dozvíte, proč jsem došla právě k této dietě.
  • Spoustu receptů dělám ve veganské úpravě, najdete zde ale i recepty plné kvalitního masa a vajec, stejně tak tipy jak kterou surovinu v případě potřeby nahradit. Veganská jídla zařazuji často (nejen) proto, abych odlehčila trávení, také si samozřejmě uvědomujeme, že za každým "masem" a "vejcem" se ukrývá nějaký příběh živého tvora. Protože si jich vážíme, vybíráme si pečlivě, u koho nakupujeme a snažíme se jíst maso a vejce, jen když cítíme, že je opravdu potřebujeme.
  • Vařím většinou dvakrát denně a zhruba jednou za dva dni peču. Jídlo se snažíme jíst co nejčerstvější, zbytečně neohříváme a pokud možno, nevyužíváme mikrovlnku. A protože je to časově opravdu náročné, recepty mám ráda jednoduché a moc si nepotrpím na pracné dekorování. Jsem jenom člověk a u jídla mě záleži hlavně na chuti, kvalitně a jestli je pro nás vhodné. 
  • Snažím se používat předem nezpracované základní suroviny v té nejlepší kvalitě, jakou si mohu dovolit. Některá léta jsou tučná, některá hubená. Ale na kvalitě neubírám.
  • Vybírám kombinace jídel za den i surovin v receptech, aby jídelníček byl pestrý, vyvážený a hlavně chutný :) Aby po sobě jdoucí jídla nebyla příliš těžká nebo naopak abychom po nich neměli brzy hlad.
  • Hodně se inspiruji celostní (holistickou) stravou, beru si z každého směru to, co mi dělá dobře a co mi přijde logické. Například využívám ráda celá zrna jako makrobiotici, podle směru Jíme jinak myslím na "kompletní talíř" a inspiraci na vaření se zeleninou a s domácími přírodně fermentovanými surovinami, bezlepkové kváskování jsem se učila podle paní Vrzalové a paní Hradecké. Vše budu popisovat dopodrobna ve svých článcích na blogu.
  • Zajímám se o domácí výrobu nejen potravin, ale i drogerie, zahradničím, zajímám se o kvalitní zdroje informací, prostě si chci co nejvíc vystačit sama a učit se.
  • Suroviny i úprava jídel se nějak samozřejmě řídí ročním obdobím a zdravotním stavem. V zimě jím hodně maso, tuky, ořechy, řepu, dýni, brambory i sladké a nic studeného byste u mě nenašli :) a naopak přes léto sladké skoro nepeču, hodně jím co nám vypěstuju na zahradě, zařazuju více syrového ovoce i zeleniny, mám celkově jiné chutě. 
  • A v neposlední řadě asi nemusím zmiňovat cenu zdravotních diet. A proto se snažím vařit z "nepopulárních zbytků", využívám suroviny naprosto celé a i kdyby něco zbylo, mrazíme, zavařujeme, máme kompost a psa na domácí stravě, který dostane to, co jinak nevyužijeme. Nemám moc ráda to jak se teď mluví o  "zaro waste" jako o nějaké módní vlně. Raději bych řekla že používáme selský rozum, jsme ohleduplní ke svému okolí a vaříme hospodárně.

Přemýšlím prostě o každém detailu jídla a plánuji si ho tak, abych už pokud možno nemusela brát léky a doplňky stravy a abych já i moje rodina byla minimálně tak zdravá, jako jsme nyní díky dobrému jídlu. A pokud se vám to všechno zdá málo, podívejte se do rubriky ZAMYŠLENÍ, kde najdete víc o tom "CO, JAK A PROČ" vaříme. Kdo ví? Třeba najdete i vy radost ze zdravého jídla tam, kde to nečekáte. Přeji vám i sobě hodně radosti ze života a optimismus. A.