Zásady, které při vaření dodržuji aneb moje DESATERO

16.11.2021

Pokud váháte, jestli chcete vařit moje recepty anebo se ptáte, jestli mám všech pět pohromadě: Desatero z mojí KITCHEN APOTHEKE, pod které se za léta strávená za sporákem mohu podepsat. Je to pár jednoduchých zásad, díky kterým jsem se uzdravila a myslím, že jsou zároveň v souzenín se všemi špičkami zabývající se zdravou výživou. Je to "seznam" pro každého, kdo chce jíst zdavě ať už se zdravý cítí, nebo ještě ne. 


  1. Primárně vařím vše bez lepku, bez mléčných produktů a bez sójových výrobků. Mám na sóju a mléko prokázanou alergii a jsem celiak. Přes vynechání těchto surovin nejede vlak pouze v mojí kuchyni a nechci tím říkat, že by byly nezdravé nebo dokonce nějakým způsobem špatné. Jenom pro mě a moji rodinou jsou zcela nevhodné. Ostatní suroviny nikdy nezapovím, i když je třeba moc nejím. Myslím, že je důležité jíst všechno, co mi tělo dovolí.
  2. Nevyhýbám se vyloženě žádným dalším surovinám, ale základ vychází z diety s nžším obsahem FODMAPů, s vysokou výživovou hodnotou jídel vhodných i pro děti, abych vařila jedno jídlo vhodné pro celou rodinu. V mých článcích se dozvíte, proč jsem došla právě k této dietě, k čemu je dobrá a pro koho se hodí. Přesto nejem žádný zastánce dramatických dietních opatření a už vůbec ne těch dlouhodobých, co se schovávají za exkluzivitu "moderního a jediného správného životního stylu". Jím maso, jím obiloviny, jím sladké a snažím se v tom najít rovnováhu a zároveň nebýt na ničem závislá. Každý potřebuje něco jiného a i to se může časem různě měnit. 
  3. Spoustu receptů přesto dělám ve veganské úpravě, najdete zde vedle nich ale i recepty plné kvalitního masa a vajec, stejně tak tipy jak kterou surovinu v případě potřeby nahradit. Veganská jídla zařazuji často (nejen) proto, abych odlehčila tráven. Také si samozřejmě uvědomujeme, že za každým "masem" a "vejcem" se ukrývá nějaký příběh živého tvora. Protože si jich vážíme, vybíráme si pečlivě, u koho nakupujeme. Záleží nám na slušném zacházení se všemi živými tvory a snažíme se jíst maso a vejce, jen když cítíme, že je opravdu potřebujeme.
  4. Vařím většinou dvakrát denně a zhruba jednou za dva dni peču.  K tomu nakládám, sbírám, suším, pěstuji co jen dokážu.Jídlo se snažíme jíst co nejčerstvější, zbytečně neohříváme a pokud možno, nevyužíváme mikrovlnku a využívám hlavně šetrnější úpravy surovin . A protože je to časově opravdu náročné, recepty mám ráda jednoduché a moc si nepotrpím na pracné dekorování. Jsem jenom člověk a u jídla mě záleži hlavně na chuti, kvalitně a jestli je pro nás vhodné. Sice nikdy nedělám krásné zdobené deserty, ale určitě jsou výborné a hlavně zdravé a výživné. Bez zbytečných aditiv a tak jednoduché, abyste je mohly dělat i ve všední dny. Protože v našem případě to není jen chvilková záliba, ale nutnost a práce na celý život. A za ten už se toho času v kuchyni nastřáda opravdu hodně. Tak proč jím plýtvat?
  5. Snažím se používat předem nezpracované základní suroviny v té nejlepší kvalitě, jakou si mohu dovolit. Některá léta jsou tučná, některá hubená. Ale na kvalitě neubíráme a raději si odpouštím exotické suroviny, třeba sebezdravější. Často také koumám nad tím, jak co udělat po domácku a nemuset kupovat drahé potraviny, které mě na internetu atakují. Věřte, že to není nezbytné. Zkuste si někdy přepočítat na cenu za kilogram, kolik stojí ta oblíbená tyčinka a za kolik ji uděláte, když upečete celý plech. Nebo opravdu musíte mít nejkvalitnější kokosovy jogurt za 500 Kč za kg? A myslíte, že to jinak nejde? Já vám ukážu, že jde. A jak se to jednou naučíte a ochutnáte, bude vám to v kuchyni odsejpat tak, že už si je nikdy nekoupíte.
  6. Vybírám kombinace jídel a surovin nejen za den, ale za celý týden či měsíc tak, aby jídelníček byl pestrý, vyvážený a hlavně chutný :) Aby po sobě jdoucí jídla nebyla příliš těžká nebo naopak hladová. Abycho střídaly pečené s vařeným, pošírovaným, pečeným či smaženým. Aby jeden chod byl třeba česky tradiční a vyvážil to chod čistě zeleninový. Abychom měli změnu a nejedli stále to samé. Každé jídlo je pro nás pak výlet, nebo restaurace, kterou si kvůli dietě nemůžeme dopřát. A pak nikdy nemusíme litovat, že něco nemůžeme. A to je také důležité. 
  7. Hodně se inspiruji celostní (holistickou) stravou, beru si z každého směru to, co mi dělá dobře a co mi přijde logické. Například využívám ráda celá zrna jako makrobiotici. Pročetla jsem toho hodně o API protokolu pro snížení projevů autoimunitních onemocnění. Mám doma řadu kuchařek o stavě bez sacharidů, ale i bez živočišných výrobků. O RAW stravě a o dietách zaměřených an určité problémy. VŠechno možné jsem za léta na sobě zkoušela a vyvodila z toho pro sebě závěry. Podle směru Jíme jinak myslím na "kompletní talíř" a přestože se neřídím ani zdaleka veškerými stravovacími zásadami paní Evy Cikrytové, vděčím téhle skupeně lidí za hodně. Inspiraci na vaření se zeleninou a s domácími přírodně fermentovanými surovinami čerpám na internetu z mnoha zdrojů, bezlepkové kváskování jsem se učila podle paní Vrzalové a paní Hradecké a posunula ho zase trošku jiným směrem. Vše budu popisovat dopodrobna ve svých článcích na blogu a odkazy na zajímavé stránky najdete ve speciálním článku zde.
  8. Zajímám se o domácí výrobu nejen potravin, ale i drogerie, zahradničím a celkově jsem takoví ti blázni, co si všechno chtějí zkusit udělat sami. Snažím se dohledávat kvalitní zdroje informací, prostě si chci co nejvíc vystačit sama a učit se. Ne vždy jsem nadšená ze svých pokusů, ale beru to jako proces poznání. Spousta mých experimentů mě utvrdí třeba v tom, že tak jak se to dělá dlouhá léta, dělá se to dobře. Nebudu asi jmenovat zase všechny zdroje, ale konkrétní tipy najdete u mých článků. 
  9. Suroviny i úprava jídel se nějak samozřejmě řídí ročním obdobím a zdravotním stavem. V zimě jím hodně maso, tuky, ořechy, řepu, dýni, brambory i sladké a nic studeného byste u mě tou dobou na talířích nenašli. Přijde mi to přirozené a jsem ráda, že už se nenutím v zimě do chroupání ledového salátu. A že vím, že je to v pořádku.  A naopak: přes léto skoro nepeču, hodně jím co nám vypěstuju na zahradě, zařazuju více syrového ovoce i zeleniny, mám celkově jiné chutě. Klidně si koupíme melouna nebo nějakou exotiku a bývá to naprosto v pohodě. 
  10. A v neposlední řadě asi nemusím zmiňovat, že si hlídám cenu zdravotních diety. Uvádí se, že průměrně celiak zvýší svoje náklady na stravu s přechodem na dietu až na 7 násobek původní částky. To je naprosto děsivé a zbytečné číslo. Ano, dieta je dražší. Ale nemusí to být tak zásadně. Zdravé suroviny jsou draží, třeba zelenina oproti křupkám. Kvalitní maso proti točeňáku. Ale berete ji jako investici do svého zdraví. A pokud chcete opravdu šetřit, doporučuji šetřit na zbytečnostech, na kvantitě nevýživných prázdných pamlsků a naopak se snažit vařit z "nepopulárních zbytků", využívat suroviny naprosto celé a sušit, mrazit, zavařovat. Taky nejsme zrovna dokonalí. Ale máme kompost a psa na domácí stravě, který dostane to, co jinak nevyužijeme. Pak mám i dobrý pocit z toho, co děláme. Nemám moc ráda to jak se teď mluví o "zaro waste". Raději bych řekla že používáme selský rozum, jsme ohleduplní ke svému okolí a vaříme hospodárně. A to pak je vidět i na peněžence, zdraví a tom, jak se cítíme.

Samozřejmě, že každý bod má ještě svoje další důvody a opodstatnění, která jsou na delší lokte. Ráda je rozeberu v dalších článcích na webu podrobněji. 

Pokud by vás, jako někoho kdo třeba trpí nějakou formou zánětu střev (IBD) nebo histaminovou intolerancí (HIT), zajímalo co opravdu bez obav či omezení jím a co si hlídám, podívejte se na můj seznam povolených potravin. Třeba vám to nabídne vhled do toho, jak se může lišit od lékaři doporučovaných seznamů nebo naopak, v čem se shoduje. 

Anebo se přeci jen inspirujete a můžete se zamyslet nad tím, zda nevynecháváte nějakou suroviny spíš ze strachu, než ze závažného důvodu. Ono je to všechno totiž daleko propojenější, než ze začátku vypadá. A nakonec, je to docela snadné. Každý je jiný a žádný "seznam" nemusí platit pro dva lidi. A tak si na to stejně musíte přijít sami. Ale to je cesta ke svobodě. Nebojte se jí a nebudete litovat.