Proč vařím tak, jako nikdo jiný? Je to skutečně zdravé? A máte tak vařit se mnou?

14.11.2020

Má smysl, abyste vařili jako já? Potřebujete držet dietu bez lepku, mléka nebo nějaké jiné suroviny? A chcete jíst SKUTEČNĚ ZDRAVĚ? 


Proč chci psát blog o vaření, když stejně nesmím nic normálního jíst?

V úvodním článku je stručně řečeno, proč. Hlavně proto, že se bojím, že když si to nějak všechno nezapíšu, celé ty dny pokusů v kuchyni budou marné, já si totiž nepamatuju skoro nic. Taky se trochu jistím, kdyby syn podědil moje neduhy a bude muset jednou projít tím vařícím maratonem jako já. A pak mě napadlo, že možná i někdo jiný potřebuje pomoct s tou situací, kdy vlastně jdete do obchodu a bojíte se cokoli koupit nebo ani nevíte, jestli ještě vůbec někdy budete moct jíst. Podle toho co si člověk v rychlosti přečte na netu (a spíš se ne-dozví) od odborníků, tak to vypadá s jídlem krušně. A takových lidí pořád přibývá a literatura a pomoc nikde. 

Pro koho má smyl číst moje stránky o léčbě vycházející z kuchyně?

Pro ty z vás, kteří máte celiakii. Pro mámy, které mají dítě celiaka nebo alergika a netuší, co mu vařit, aby bylo zdravé a aby mu chutnalo, a nebylo mu líto, že nejí jako ostatní. Pro lidi s kombinací záhadných onemocnění a poruch autoimunity, které se mají řešit léčebnou dietou a nevědí, jak začít. Pro každého, kdo nechce jíst jen chleba se sýrem, ale chybí mu inspirace. Pro gurmány, co objevují rádi nové chutě.

Kdy začít dodržovat dietu?

Dneska je spousta odborníků. A co odborník, to názor a je těžké si z toho něco vybrat. Základem je znát svůj zdravotní stav. Nepouštět se do diety, která není odůvodněná a prokázaná. Taková bezlepková dieta na týden nikomu jistě neuškodí, ani když si sem tam se mnou něco uvaříte úplně jinak, než jste zvyklí, naopak! Ale pokud nemáte prokazatelně intoleranci, alergii či celiakii, nepouštějte se bez konzultací s lékařem, odborníkem! do hodně restriktivních diet, o který na blogu píšu a které držím. Jsou to diety, které zdravému člověku mohou i ublížit, pokud by je dlouhodobě dodržoval bez důvodu. Pokud máte nějaký problém, který není zatím diagnostikovaný, vydržte a pátrejte dál. Je to bolestně hledání, ale věřte, že bez toho by vám možná dieta vůbec nepomohla. Co jednomu prospívá, druhému škodí. Nesnažte si dělat si diagnozu sami, spousta věcí není, jak by se mohlo znát. A to berte vážně od člověka, který přísahal, že už žádnému doktorovi věřit nebude :) 

Jak tedy začít zdravě vařit?

Začněte hned a nebojte se. Na stránky budu přidávat recepty, ale i zajímavosti, odkazy a tipy. Koukněte se na můj instagramový profil a inspirujte se. V mých sledujících a sledovaných najdete celou komunitu lidí, kteří vaří a pečou bez lepku. Z chyb se učte, nic nevzdávejte, zlepšujte se. A vařte, vařte a vařte. Nikdo učený přeci z nebe nespadl. 


Ale co je vlastně zdravé vaření?

Pro každého něco jiného. Bohužel. Žádný přesný návod. Jen směr, který můžete následovat. Já vycházím ze svých zkušeností. 

  • Zdravé jídlo by mělo být co nejméně předem zpracované. 
  • Využívat nejlepší možné kvality surovin. 
  • Používat hojně celá zrna, mlít si koření, obiloviny, ořechy až doma, jak jen to jde.
  • Jíst co nejčastěji úplně čerstvé a doma, s láskou připravené pokrmy.
  • Hodně pít kvalitní vodu, čaje, domácí nápoje.
  • Nebát se ochutnávat nové chutě.
  • Zaměřit se na lokální a sezónní potraviny. Exotické suroviny jsou spíš doplněk.
  • Pokrmy by měly být pestré, chutné, barevné. Lákavé pro oči, nos i pusu. Tak, aby děti křičely "mňam, co to tu mami tak voní ?". 
  • Základem jídelníčku je zelenina, obiloviny, tuky, maso, vejce, mléčné výrobky, ovoce, koření, bylinky, Ale také sladidla, kvalitní nápoje a nějaké to mlsání. Jen vybírat z toho, co nám tělo dovolí. Vždycky se najde alternativa k pokrmu, který bychom rádi jedli a nemůžeme. Nic není nemožné a všechno jde, když se chce. Věřte mi. 

Věřím, že vyvážená strava podle výše sepsaných kritérií je dostatečným zdrojem všech nutritientů, které i v nemoci člověk potřebuje. To už je moje osobní zkušenost, sami uvidíte, jak by se vám na takové stravě mohlo vést. Já se můžu chlubit tím, že beru pouze jeden jediný lék, a doufám, že i jeho se jednou zbavím. 


Pozn. Jde o lék na zvýšení pohyblivost střev. Vím, že bych měla častěji cvičit jogu a přijít na to, proč se mi vlastně ta střeva nehýbou. To je zase můj cíl a můj nedostatek. Doufám, že se mi jednou podaří vést život tak, abych se obešla i bez téhle berličky. Zatím ho beru hlavně pro to, že se obávám akutního protržení střevní stěny, dieta nedieta, pořád se mám co učit.

(EDIT: nyní už půl roku pravidelně a často běhám a cvičím, je mi lépe, ale na vysazení léků to stejně nevypadá, bohužel).


Co je dneska vlastně zdravé? 

Já mám jedinou možnost, a to zkoušet všechno na sobě expozičně. Vzhledem k mým chorobám se mezi sebou jednotlivé kombinace diet prakticky vylučují, takže si hledám takovou míru toho, co ještě zvládnu ustát a co už ne. S lékaři v tomhle ohledu mám špatné zkušenosti, většinou netuší, co je možné a jak vařit a jíst, což je smutný. Ani u nutričních terapeutů jsem nepochodila, tak jsem je vzdala. Většinou se specializují na hubnutí, keto dietu nebo něco specifického, asi málokdo je opravdu erudovaný odborník na gastrointestinální problémy. Prostě sami nevědí co se mnou ještě víc, než já sama. Natož aby mi poradili, jak skloubit můj jídelníček s jídelníčkem pro dítě, zdravého chlapa a zbytkem mého života :) S tím vám teda taky radit nebudu, ale řeknu vám jak tedy vařím doma já.

Vařím

STRIKTNĚ

  • BEZ LEPKU
  • BEZ MLÉČNÝCH PRODUKTŮ
  • BEZ SOJI
  • BEZ LUPINY, KAROBU, VELKÝCH FAZOLÍ

A DÁL
  • BEZ POLOTOVARŮ, ADITITV, ZBYTEČNÝCH BARVIV, DOCHUCOVADEL, SYNTETICKÝCH PRODUKTŮ
  • BEZ STIMULANTŮ JAKO JE KAKAO, KÁVA, SLADKÉ NÁPOJE, HODNĚ SLADKÉ DEZERTY A SNACKY
  • CO NEJVÍC ČERSTVĚ A Z KVALITNÍCH SUROVIN
  • JEDNODUŠE, protože vařím třikrát děnně
  • SNAŽÍM SE O ZAJÍMAVÉ VEGANSKÉ CHODY PRO ODLEHČENÍ STRAVY po masitých jídlech
  • S VELMI OMEZENÝM VYUŽITÍM JAKÝCHKOLI SLADIDEL, KONZERV, DLOUHO ZRAJÍCÍCH NEBO USKLADNĚNÝCH POTRAVIN
  • MOMENTÁLNĚ SE SNAHOU O OMEZENÍ LILKOVYTCH PLODIN, BEZLEPKOVÝCH PSEUDOOBILOVIN, ŠKROBŮ, MOUČNÝCH SMĚSÍ, UZENIN
  • S OHLEDEM NA STŘÍDMOU KONZUMACI LUŠTĚNIN, RYB, MASA, OVOCE, FERMENTOVANÝCH POKRMŮ, LASKOMIN
  • S CHUTÍ, LÁSKOU A PRO ZÁBAVU :)

Každý si představuje zdraví jinak. Když tohle vyjmenuji cizímu člověku, první co je údiv a pak otázka "co vlastně jíš?". No, popravdě, co můžu. Nejsem už vybíravá co do druhů POTRAVIN, pokud to je něco, co mi zdraví dovolí, jdu do toho. Nakonec jsem zjistila, že je toho vlastně dost a člověk objevuje neskutečné kombinace a pochoutky tam, kde by je nikdy nečekal a ani nehledal, kdyby neměl důvod, JAKO MÁM JÁ. Takže jsem vlastně dost vděčná osudu, že je mi dobře a že jsem se hodně naučila. Nejen v kuchyni.

Vaření se stalo po velké depresívní fázi dobrodružstvím, za kterým se každý den ženu a těším se, co zase doma vymyslíme. Moje heslo je to, co mi říkával můj táta, když jsem byla malá "všechno jde, když se chce". A je to tak. Nakonec jde všechno. Jen se k tomu prokousat :)