Pomazánka z mandlí, kořenové zeleniny a hrachového tamari

21.01.2021

Jednoduchá a vegan pomazánka s netradičním hrachovým tamari. Je snadná a hotová v patnácti minutách, jen vyžaduje namočit předem loupané mandle, aby s z nich vyplavily inhibitory růstu a aktivovalo klíční (resp. odstranili antinutriční látky). Prostě je to zdravější a líp se mixují :) Recept na domácí kváskovou bezlepkovou bulku už máte na blogu tady. Oboje je jemné chuti. Restovaná zelenina a tamari zajistí sladkost a proto je pomazánka vhodná při nízkosacharidové dietě (lowcarb) a hlavně jako supr sváča pro děti. Stačí dát pepř dospělým až navrch, místo do pomazánky. Navíc, pokud použijete tamari a přirozeně kvašený jablečný ocet, dostanete do sebe jídlem ty prospěšné bakteriální kultury. Je to o dost pohodlnější, než snažit se cpát do dětí kysané zelí. Fermentaci zdar!


Sklenička cca 230 ml

50 g loupaných, několik hodin předem máčených mandlí bez nálevu
1 velká mrkev
1,5 cm široký plátek bulvového celeru
3 PL lněného oleje za studena lisovaného ( nebo olivového)
1-2 PL hrachového tamari od Kojibakers
1-2 PL jablečného octa
sůl, pepř dle chuti a bylinky na ozdobu

Postup

  1. Očistíme zeleninu. Cibuli a česnek nakrájíme nadrobno, mrkev a celer nastrouháme. Rozpálíme pánev s polovinou oleje. Pomalu restujeme nejdřív cibuli, po pár minutách, až zesklovatí přidáme zbytek zeleniny a za promíchávání restujeme, asi deset minut. Zelenina bude vonět, odpaří se z ní dost vody, zesládne. Nakonec můžeme přidat i slité mandle a chvíli prohřát. Jen míchejte a hlídejte, aby se nic nepřichytilo. Necháme chvíli zchladnout.
  2. Vychladlou směs rozmixujeme s hrachovým  tamari, které přidáme po částech, stejně tak sůl, jablečný ocet a pepř (pro děti pepř nedávejte). Nakonec olej. Dejte pozor při mixování, aby jste ho nedali příliš. Každý olej je jiný, raději ochutnávejte ať nemáte pomazánku hořkou.
  3. Podáváme posypané pepřem a solí, čerstvými bylinkami ( libeček, šnitlik, petržel), praženými semínky nebo jen tak.
  4. Uskladníme v zavírací skleničce, zakápněte trochou oleje, vydrží třeba pět dní. Můžete ji využít i na pizzu, do obilných placek, rozvařit ji na polévku, vyšlehat s olejem na pěnu. Zkoušejte:)

TIP: Hrachové tamari od Kojibakers. Má odlišnou chuť, než klasické sojové tamari. Je dost nasládlé, jemnější, méně slané. Prostě úplně jiné. A je bezlepkové! Využívám ho pro to, že mám alergii na soju a snažím se jí tedy vyhýbat . Nicméně Tamari jsem se vzdávala dost těžce, je to skvělé dochucovadlo a v bezlepkové+vegan kuchyni u mě "umami" nesmělo chybět.  Zatím se sžíváme, ale určitě budeme dobří kamarádi. Kojibakers vyrábějí a prodávájí i hrachové miso, i tradiční sojové produkty. Česká firma s poctivými produkty. Koukněte na ně!
Pokud nemáte tenhle zázrak doma, zkuste přidat poloviční množství tamari, nebo úplně jinak - lžíci dvě lahůdkového droždí.